GROEPSLES

GROEPSLESSEN

INDOOR CYCLING

Ma: 19.00 – 20.00 u  (Irene van Lith)
Di: 19.30 – 20.30 u ( Alex Maeriën)
Do: 19.30 – 20.30 u (Alex Maeriën)
 
Indoor cycling (ook wel spinning) is staand of zittend fietsen op een speciale Spinningfiets,   onder leiding van een spinninginstructeur in onze sportclub.

Tijdens de work-out wordt de weerstand van de spinningfiets aangepast, afhankelijk van het tempo en de soort oefening. De oefeningen bestaan uit onder andere een (staande of zittende) vlakke weg, een (staande of zittende) heuvel en sprints (of combinaties daarvan). Door wisselende belasting en verschillende zit- en stahoudingen worden hart, longen en beenspieren getraind. De weerstand die de machine geeft kan per individu verschillend ingesteld worden, hij of zij bepaalt zelf de zwaarte van de training en controleert de inspanningen eventueel met een hartslagmeter.

Effect van de oefeningen

Indoor cycling zorgt, net als andere trainingsactiviteiten, voor het sterker maken van het hart, het groter maken van de longinhoud zodat er meer zuurstof kan worden opgenomen, een regelmatige bloedsomloop, zodat de spieren beter worden doorbloed, het elastischer maken van de spieren zodat verzuring en aanhechtingspijnen minder voorkomen. Bil- been- en rugspieren worden veelvuldig gebruikt en dus getraind door het steeds veranderen van positie op de fiets.

KICKBOKSEN

Di: 20.30 – 21.30 u (volwassenen)

Do: 18.00 – 19.00 u (Kinderen)

Do: 20.00 – 21.00 u (Volwassenen)

 

Kickboksen is een vechtsport waarbij zowel de handen als de benen mogen worden gebruikt. De sport kent zijn oorsprong in Japan en de Verenigde Staten, waar het begin jaren zeventig populair werd. Het kickboksen in de VS is ontstaan als systeem om verschillende stijlen vechtsporters zich met elkaar te laten meten. Het kickboksen in Japan heeft zich van harde karatestijlen uit ontwikkeld met invloeden van het thaiboksen (muay thai). In Nederland is Thom Harinck een bekend persoon die kickboksen introduceerde.

Bij kickboksen worden de stoten van het boksen gecombineerd met de trappen uit sporten zoals karate en taekwondo. Toch is de manier van trappen afkomstig uit het thaiboksen anders. Dit verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de verschillende vormen van competitie. Bij taekwondo als wedstrijdsport draait het om het behalen van punten, terwijl het bij thaiboksen de bedoeling is de tegenstander zo hard mogelijk te raken. Elleboogstoten zijn in het kickboksen, anders dan bij het traditionele thaiboksen, niet toegestaan.

Kickboksen gebeurt in een ring. De deelnemers dragen handschoenen, scheenbeschermers worden afhankelijk van de bond gedragen tijdens nieuwelingenpartijen. Het kickboksen is opgedeeld in een vijftal klassen:

  1. J-klasse (jeugd)
  2. N-klasse (nieuwelingen)
  3. C-klasse
  4. B-klasse
  5. A-klasse

Na drie gewonnen N-partijen wordt men bevorderd naar de C-klasse, na 6 gewonnen C-partijen naar de B-klasse en na acht gewonnen B-partijen naar de A-klasse.

Kickboksen in Nederland is eerder afgeleid van de Japanse variant en lijkt meer op thaiboksen dan op het Amerikaanse full-contact. Het kickboksen in Nederland lijkt op het van Eurosport bekende K-1, alleen mag er wel geclincht worden. Hoe snel de clinch opgebroken wordt is afhankelijk van de klasse en kickboksbond en bij sommige wedstrijden zijn elleboogstoten ook toegestaan, men spreekt dan van Thaise regels of full muay thai.

In het kickboksen zijn er verschillende wedstrijdvormen

JUDO

(Start binnenkort)

 

De judotechnieken zijn erop gericht een tegenstander buiten gevecht te stellen zonder hem te verwonden. Slaan, stoten en schoppen zijn in de judocompetitie verboden, maar verdedigingen tegen dergelijke aanvallen worden wel aangeleerd bij de hogere graden om de ontstaansgeschiedenis van judo beter te begrijpen. Judo is voor kinderen tot een jaar of 10 een enorm goede basis om later te gaan kickboksen.

Pump/BBB

Ma: 20.30 – 21.30 u (Pump/BBB)  Instructrice: Edith Sanders

Vrij: 09.00 – 10.00 u (enkel BBB) Instructrice: Irene van Lith

 

Het eerste half uur van deze uitdagende les wordt er met bodypump stangen en gewichtsschijven gewerkt. Met deze oefeningen train je het hele lichaam.  Er wordt vooral rekening gehouden met de vrouwelijke “Probleem” zones. Het 2e half uur is “buik billen benen” (BBB) op een matje. Door middel van deze les zal u een strakker lichaam behalen en behouden.

TOTAL BODY WORKOUT

Wo: 19.30 – 20.30 u 

Instructrice: Shirley Vrijsen

Trampoline/bbb

Ma: 08.45 – 09.45 u (Volwassenen)

Instructrice: Irene van Lith

 

Wo: 18.00 – 9.00 u (kinderen)

Instructrice: Shirley Vrijsen 

 

Trampoline Fitness is een intervaltraining waarbij je verschillende springbewegingen maakt op een kleine trampoline. … Door de elastische vering in de trampoline train je al je spieren, zonder belasting van je gewrichten. Dit zorgt voor een verbeterde balans en coördinatie van het lichaam. En je verbrandt er uiteraard super veel calorieën mee.

BBB is een rustig half uurtje buik , billen en benen trainen op een matje. Met veel verschillende oefeningen.

Crossfit:

Di: 19.00 – 20.00 u 

Instructrice: Joyce Jansen

 

Wanneer je gewichtheffen, powerliften, gymnastiek, atletiek en strongman combineert krijg je crossfit. Crossfit valt als trainingsvorm onder fitness maar gaat veel verder dan alleen vet verbranden of spiermassa opbouwen. Gedurende een crossfit training worden er op een hoge intensiteit, functionele bewegingen op een gevarieerde manier uitgevoerd. Oefeningen die worden gedaan tijdens een training hebben vrijwel altijd te maken met natuurlijke lichaamsbewegingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klimmen, tillen, duwen, trekken, stoten, springen en rennen. Hiervoor worden voorwerpen als barbells, dumbbells en kettlebells, maar ook items als tractorbanden, zandzakken en touwen gebruikt.

CIRCUIT TRAINING

Ma: 18.45 – 19.45 u 

Wo: 18.30 – 19.30 u

Instructeur: Theun van den Borne

 

Bij deze les circuit trainingen zetten wij 10 verschillende oefeningen uit voor het hele lichaam. Na elke minuut wissel je van oefening, deze les duurt een uur. Het tempo ligt lekker hoog zodat u een uitdagende training krijgt.

BOKSFIT

Wo: 20.30 – 21.30 u 

Instructrice: Joyce Jansen

 

Bij de les Fitboksen ga je intensief boksen tegen de bokszak. Hierbij gaan we niet tegen elkaar slaan of trappen. De bedoeling van deze les is het intensief trainen en vooral veel calorieën verbranden.

STEPS

Do: 09.00 – 10.00 u 

Instructrice: Shirley Vrijsen

 

Aerobics ook wel steps genoemd is een efficiënte fysieke uitoefening die vaak op muziek wordt gedaan. Kracht, flexibiliteit, coördinatie en tact worden getraind. Aerobics/steps is zeer populair bij vrouwen die het samen in een groep met een instructeur of alleen voor de televisie doen.

PILATES

Do: 19.00 – 20.00 u

Instructrice: Shirley Vrijsen

 

Pilates

Net zoals bij yoga legt Pilates nadruk op de principes: Centriciteit, Concentratie, Controle, Precisie, Ademhaling en vloeiende bewegingen.